środa, 1 września 2010

Sposoby sprawdzania osiągnięć edukacyjnych na muzyce

Sposoby sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów
Wstęp/ na podstawie poradnika „Świat muzyki”- WSiP/
Przedmiot muzyka zawiera w sobie bogactwo form aktywności - śpiew, grę na różnych instrumentach, ruch z muzyką, formy twórczości, słuchanie utworów oraz wzbogacanie wiedzy z zakresu kultury muzycznej - co pozwala na zapewnienie sukcesów każdemu z uczniów, niezależnie od uzdolnień.
Przykłady sposobów sprawdzania wiadomości i umiejętności uczniów z niektórych obszarów wymagań

A. sprawdzenie opanowania pieśni:
- śpiewanie pieśni lub jej fragmentu solo;
- śpiewanie w grupie (2-4 osobowej) pieśni lub jej fragmentu.
-śpiewanie pieśni w zespole klasowym

B. sprawdzenie opanowania utworu instrumentalnego:
- zagranie melodii lub jej fragmentu;
- zagranie akompaniamentu rytmicznego na instrumencie perkusyjnym;
- zagranie w zespole odpowiedniej partii utworu.

C. sprawdzenie wiedzy z zakresu kultury muzycznej:
- testy wiadomości;
- muzyczne ćwiczenia, krzyżówki, zagadki;
- wypowiedzi na temat słuchanych utworów;
- przygotowanie materiałów na określony temat do lekcji.

N a pierwszych zajęciach nauczyciel informuje uczniów oraz poprzez stronę internetową rodziców o sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów w Gimnazjum nr 1 w Krakowie:

1. Na zajęciach w gimnazjum możesz być oceniony/oceniona za:
- śpiewanie w grupie i solo;
- muzykowanie na instrumentach;
- wykonywanie ćwiczeń i zadań muzycznych, w tym tworzenie świata dźwięku;
- poprawne wykonywanie form muzyczno-ruchowych, np. taniec, inne formy ruchu;
- umiejętność słuchania muzyki (analiza, wrażliwość);
- opanowanie wiadomości z zakresu programu sprawdzane podczas wypowiedzi, w trakcie dyskusji, kartkówki (traktowane jako forma odpowie¬dzi), testy wiedzy i testy słuchowe (rozpoznawanie utworów);
- samodzielną pracę, np. przygotowanie materiałów do określonego tematu i przedstawienie ich na forum klasy;
-umiejętność systematycznego i poprawnego prowadzenia zeszytu przedmiotowego
-umiejętność pracy w oparciu o e-learning/ w tym testy z wiedzy o muzyce/

2.Jesteś przygotowany/przygotowana do zajęć, gdy posiadasz: podręcznik, instrument , zeszyt przedmiotowy, dzienniczek oraz odrobioną pracę domową.

3. W każdym semestrze możesz zgłosić dwa nieprzygotowania. Każde następne będzie równoznaczne z otrzymaniem oceny niedostatecznej. Twoja sumienność będzie oceniona i wyrażona w postaci dodatkowej oceny na koniec semestru.

4. Na uzupełnienie wszelkich zaległości spowodowanych Twoją nie¬obecnością masz czas nie dłuższy niż dwa tygodnie. Jeżeli otrzymasz ocenę niedostateczną, możesz ją poprawić po wcześniejszym ustaleniu warunków w terminie nie dłuższym niż 3 tygodnie.