czwartek, 1 września 2011

Zajęcia artystyczne - klasy II- Wymagania edukacyjne

Wymagania edukacyjne na poszczególne oceny-zajęcia artystyczne

TREŚCI NAUCZANIA- wymagania szczegółowe
- rozwijanie wrażliwości na muzykę, w szczególności na muzykę wokalną
- kształtowanie zainteresowań i uzdolnień muzycznych;
- rozbudzanie zamiłowania do muzykowania zespołowego;
- nauka piosenek i pieśni;
- poznawanie literatury muzycznej i wiedzy o muzyce;
- kształtowanie świadomego wykonawstwa i odbioru muzyki
- kształtowanie właściwej postawy wobec kultury i tożsamości narodowej;
- stopniowe rozszerzanie skali głosu
- ćwiczenia utrwalające prawidłową postawę przy śpiewaniu (zwracanie szczególnej uwagi na prawidłowy oddech);
- systematyczne doskonalenie głosu i techniki śpiewania przez stosowanie ćwiczeń emisyjnych;
- wprowadzenie pojęcia "kanonu"; opanowanie piosenek kanonowych na dwa, trzy głosy
- ćwiczenia dykcji ze szczególnym naciskiem na wypowiadanie i wyśpiewywanie samogłosek;
- śpiewanie piosenek ze świadomością dotyczącą rytmu, intonacji, dykcji, prawidłowego podparcia oddechowego, ułożenia szczęki i języka;
- znajomość znaków dynamicznych, oznaczeń i skrótów muzycznych pojawiających się w zapisie nutowym
- znajomość podstawowych oznaczeń tempa i dynamiki w języku włoskim i polskim;

Propozycje wymagań
Ocenę celującą otrzymuje uczeń, który:
- potrafi z pamięci bezbłędnie i z właściwą interpretacją zaśpiewać solo pieśni objęte programem nauczania
- umie akompaniować do pieśni na instrumentach szkolnych;
- potrafi tworzyć własne akompaniamenty
- rozpoznaje i nazywa podstawowe elementy muzyki
- rozpoznaje utwory poznane na lekcjach oraz podaje nazwiska ich twórców;
- rozpoznaje aparat wykonawczy w poznanych utworach;
- potrafi śpiewać solo, w duecie, tercecie i zespole klasowym
- potrafi wykonywać pieśni z uwzględnieniem prawidłowej postawy, emisji i dykcji
- potrafi omówić historię wszystkich pieśni poznanych na zajęciach
- jest typowym „solistą”

Ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który:
- potrafi z pamięci bezbłędnie i z właściwą interpretacją zaśpiewać 1 zwrotkę pieśni objętych programem nauczania – solo lub w zespole kameralnym
- umie akompaniować do pieśni na wybranych instrumentach szkolnych;
- potrafi przy pomocy nauczyciela tworzyć własne akompaniamenty
- rozpoznaje i nazywa podstawowe elementy muzyki
- rozpoznaje większość /85%/ utworów poznanych na lekcjach oraz podaje nazwiska ich twórców;
- rozpoznaje aparat wykonawczy w poznanych utworach;
- potrafi śpiewać w zespole kameralnym
- potrafi wykonywać pieśni z uwzględnieniem prawidłowej postawy, emisji i dykcji
- potrafi omówić 85% historii pieśni poznanych na zajęciach
-jest typowym „filarem”

Ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który:

- potrafi przy pomocy nauczyciela zaśpiewać poznane pieśni poprawnie pod względem muzycznym w zespole klasowym
- potrafi realizować proste akompaniamenty w grupie
- rozróżnia podstawowe elementy muzyki
- rozpoznaje 65%/ utworów poznanych na lekcjach oraz podaje nazwiska ich twórców;
- rozróżnia barwy głosu ludzkiego
- potrafi śpiewać w zespole klasowym
- stara się wykonywać pieśni z uwzględnieniem prawidłowej postawy, emisji i dykcji
-potrafi omówić 65% pieśni poznanych na zajęciach
- jest uczestnikiem zajęć- nie stwarza problemów wychowawczych

Ocenę dostateczną otrzymuje uczeń, który:
- potrafi zaśpiewać kilka pieśni /50%/ poznanych na lekcji w zespole klasowym;
- potrafi realizować ostinato rytmiczne
-rozpoznaje i realizuje pieśń z uwzględnieniem dynamiki i tempa
- rozpoznaje pieśni obowiązkowe
- potrafi omówić historię pieśni obowiązkowych
- stara się wykonywać pieśni z uwzględnieniem prawidłowej postawy, emisji i dykcji

Ocenę dopuszczającą otrzymuje uczeń, który nie spełnia powyższych wymagań na ocenę dostateczną

Ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń, który nie stara się spełnić żadnego z w/w/ wymagań

Obowiązkowym wymaganiem edukacyjnym na każdą ocenę będzie przygotowanie w grupach 2,3 osobowych wylosowanych tematów dotyczących pieśni polskich/ patriotycznych, historycznych/ w formie prezentacji multimedialnych trwających około 20 minut- ocenianych w trakcie pokazu na lekcji

Tematy prezentacji multimedialnych:

1/ Pieśni S.Moniuszki
2/ Piosenki z polskich filmów
3/ Melodie na Psałterz Polski M.Gomółki
4/ Polskie pieśni klasyczne i preromantyczne
5/ Kolędy polskie
6/ Polskie pieśni legionowe
7/ Pieśni Powstania Warszawskiego
8/ Pieśni z czasów II wojny światowej
9/ Polskie Pieśni Hymniczne
10/ Polska poezja śpiewana



Zajęcia artystyczne- klasy II- sposoby sprawdzania osiągnięć edukacyjnych

Sposoby sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów- zajęcia artystyczne:

Ocenie podlegać będzie:

- śpiew w grupie i solo
- gra na instrumentach - 1 utwór w semestrze
- ćwiczenia i zadania muzyczne rozwijające słuch intonacyjny, słuch harmoniczny, poczucie rytmu, muzykalność, stopień rozśpiewania
- ćwiczenia emisji i dykcji
- postawa i zaangażowanie na zajęciach
- podatność na uwagi nauczyciela-szybkość reakcji
- jakość prezentacji multimedialnych- pokaz na lekcji
- testy wiedzy
- inwencja twórcza na lekcji
- przygotowanie do lekcji- przynoszenie repertuaru do śpiewania

Dziecko może być nieprzygotowane 2 razy w semestrze/brak materiałów dydaktycznych, niedyspozycja głosu/

Każde następne nieprzygotowanie będzie równoznaczne z otrzymaniem oceny niedostatecznej. Twoja sumienność będzie oceniona i wyrażona w postaci dodatkowej oceny na koniec semestru.

Na uzupełnienie wszelkich zaległości spowodowanych Twoją nieobecnością masz czas 2 tygodni.Po tym czasie otrzymasz automatycznie ocenę niedostateczną.

Ocenę niedostateczną możesz poprawić po wcześniejszym ustaleniu warunków w terminie 3 tygodni

Uzupełnianie zaległości i poprawa oceny będą się odbywać na godzinach dyżuru nauczyciela dla młodzieży

Zajęcia artystyczne- klasy II- ocena wyższa od przewidywanej

Warunki i tryb uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej- zajęcia artystyczne

Ocena może być podwyższona poprzez:
-systematyczną pracę w Zespole Muzyki Dawnej „Beani Cracovienses”
-systematyczną pracę w „Scholi”szkolnej
-uzyskanie tytułu laureata w szkolnym konkursie kolęd
-uzyskanie tytułu laureata w szkolnych konkursach wiedzy o Chopinie
-udział w IV Szkolnym Przeglądzie Artystycznym / aktywność muzyczna/
- systematyczne wyjścia do Filharmonii na koncerty/ min.6x w ciągu roku/
- reprezentowanie szkoły w pozaszkolnych konkursach muzycznych
-oprawę muzyczną uroczystości szkolnych
-ocena celująca z prezentacji multimedialnych w cyklu „Historia Pieśni Polskiej”

Zajęcia artystyczne - klasy II- repertuar

Repertuar- zajęcia artystyczne:

Idzie żołnierz borem, lasem- anonim
Bóg się rodzi-Anonim
Hymn do miłości ojczyzny- W. Sowiński
Boże coś Polskę- Anonim
Życzenie -F. Chopin
Kozak -S. Moniuszko
Jeszcze jeden mazur dzisiaj- F. Tymolski
Upływa szybko życie- F. Leśniak
Rota- F. Nowowiejski
Wszystko co nasze Polsce oddamy- Anonim
O mój rozmarynie- Mel. ludowa
Pierwsza brygada- Anonim
Rozkwitały pąki białych róż -M. Słobódzki
Jak dobrze nam zdobywać góry-Anonim
Płonie ognisko i szumią knieje- J. Braun
Czerwone jabłuszko-pieśń z Kujaw
Dziś do ciebie przyjść nie mogę- B. Król
Nie było miejsca dla Ciebie- Anonim
Pałacyk Michla-Anonim
Żeby Polska była Polską- W. Korcz
Ogniska już dogasa blask-szkocka melodia ludowa

Pieśni pisane kursywą są pieśniami obowiązkowymi

Klasy drugie- zajęcia artystyczne

Wszystkie ważne dla Was informacje znajdziecie powyżej