- pierwszy termin dla klas 2 a,b,c; drugi termin dla klasy 2 d:
1. „Pieśni
Stanisława Moniuszki” - 16 marca,18 marca
2. „Melodie
na Psałterz polski” Mikołaja Gomółki - 23 marca, 25 marca
3. „Polskie
pieśni klasyczne i preromantyczne” - 30 marca, 1 kwietnia
4. „Kolędy polskie” - 13 kwietnia, 8 kwietnia
5. „Pieśni Legionowe” - 20 kwietnia, 15 kwietnia
6. „Pieśni Powstania Warszawskiego” - 27 kwietnia, 29 kwietnia
7. „Pieśni II wojny światowej” - 4 maja, 6 maja
8. „Polskie pieśni hymniczne” - 11 maja, 13 maja
9. „Polska poezja śpiewana” - 18 maja, 20 maja
10. „Piosenki z filmów polskich” - 25 maja, 27 maja.
Tematyka prezentacji
multimedialnych - zajęcia artystyczne klasy2
1.„Pieśni
Stanisława Moniuszki”
Zawarte
w nim treści pozwolą przybliżyć uczniom informacje na temat kim był Stanisław
Moniuszko – jak przebiegało jego życie, jakim był człowiekiem. Odpowie również
na pytanie dlaczego nazywamy go ojcem polskiej pieśni artystycznej oraz
kompozytorem narodowym. Pozwoli określić w jakiej epoce tworzył, na ile jego
twórczość była związana z założeniami muzyki romantycznej. Ważnym elementem
projektu będzie połączenie jego twórczości z twórczością poetów tamtych czasów,
z twórczością innych kompozytorów tworzących pieśni w XIX w. Inną odpowiedzią,
jaką otrzymamy w wyniku pracy badawczej będzie uzyskanie informacji o genezie
pieśni romantycznej. Szczególną wagę będziemy przywiązywać do problemu, jaka
rolę odegrały w walce z zaborcą pieśni ze „Śpiewnika domowego „ oraz poznamy
najsłynniejsze pieśni Moniuszki i ich popularność
2.„Melodie na Psałterz
polski” Mikołaja Gomółki
Zawarte
w nim treści pozwolą przybliżyć uczniom informacje na temat kim był M.Gomółka–
jak przebiegało jego życie, jakim był człowiekiem. Odpowie również na pytanie,
dlaczego nazywamy go twórcą pierwszego śpiewnika polskiego oraz pierwszego
świadomie tworzącego kompozytora narodowego. Pozwoli określić w jakiej epoce
tworzył, na ile jego twórczość była związana z założeniami muzyki renesansowej.
Ważnym elementem projektu będzie połączenie jego twórczości z twórczością
poetów tamtych czasów-szczególnie tłumaczenia „Psalmów Dawida”
J.Kochanowskiego, z twórczością innych kompozytorów tworzących psalmy w
renesansie. Inną odpowiedzią, jaką otrzymamy w wyniku pracy badawczej będzie
uzyskanie informacji o genezie psalmu. Poznamy również najpopularniejsze psalmy
tego kompozytora oraz sposoby ich wykonania.
3.„Polskie pieśni klasyczne
i preromantyczne”
zawierał
będzie zbadanie tematu w kontekście wpływu wydarzeń historycznych na tematykę
pieśni powstających w epoce klasycznej i preromantycznej. Szczególnej uwadze
poświęcone będą takie wydarzenia jak :konfederacja barska, powstanie
kościuszkowskie, wojny napoleońskie, Konstytucja 3-go Maja oraz pieśni
tematycznie z nimi związane. Powstanie i rozwój tych pieśni miał wpływ na
rozkwit wielu gatunków pieśni takich jak: pieśń patriotyczno-żołnierska,
obyczajowa, biesiadna, religijna i inna. Należy również wykazać iż w twórczości
wybitnych kompozytorów tamtych epok takich Kamieński, Kurpiński, Elsner-
odnaleźć można również obok innych utworów twórczość pieśniową. Przedmiotem
zainteresowania będzie zbiór: ”Śpiewy historyczne”- jako elementarz powszechny narodu polskiego oraz
najważniejsze pieśni tego okresu i ich znaczenie dla tradycji i tożsamości
narodowej.
4.
„Kolędy polskie”
Temat
ten zapozna nas z genezą terminu kolęda m.in. w kontekście dramatu
liturgicznego. Dowiemy się, jaką rolę i znaczenie miały i mają kolędy w życiu
Polaka chrześcijanina. Poznamy kolędową literaturę muzyczną i jej twórców na przestrzeni wieków.
Szczególną uwagę poświęcimy wybranym kompozycjom i ich przesłaniu, omawiając:
Lulajże, Jezuniu; Bóg się rodzi; Nie było miejsca dla Ciebie. Istotnym
problemem będą informacje o sposobach wykonywania i popularności polskich kolęd
a także odpowiedź na pytanie- dlaczego lubimy śpiewać kolędy?.
5.
„Pieśni Legionowe”
Istotą
zagadnienia jest wykazanie wpływu I wojny światowej na treść i charakter pieśni
żołnierskiej tego okresu. Zawarte informacje pozwolą przybliżyć uczniom postać Józefa Piłsudskiego i rolę jego
Legionów w odzyskaniu niepodległości. Poznamy tytuły i tematykę tekstów pieśni
legionowych oraz ich wpływ na morale polskiego żołnierza tamtych czasów.
Głównym zadaniem będzie określenie elementów patriotyzmu i doli żołnierskiej w
wybranych pieśniach: Wojenko, wojenko; Piechota; Białe róże; Marsz 1-szej
Brygady. Odpowiemy również na pytanie: dlaczego są tak popularne?
6.„Pieśni
Powstania Warszawskiego”
Tematem prezentacji będzie historia i cel Powstania
Warszawskiego oraz rola, jaką odegrało w dziejach II wojny światowej. Analiza tekstów pieśni
powstańczych powinna wykazać ich wpływ na postawę uczestników Powstania poprzez
charakter pieśni, zwłaszcza tych zagrzewających do walki oraz niosących
optymizm i nadzieję zwycięstwa. Głównym celem będzie poznanie
najpopularniejszych pieśni walczącej Warszawy i odczytanie ich patriotycznego
przesłania na przykładzie wybranych utworów: Warszawskie dzieci; Hej, chłopcy,
bagnet na broń; Pałacyk Michla.
7.„Pieśni
II wojny światowej”
Zawarte
w nim treści pozwolą przybliżyć uczniom informacje na temat udziału polskiego
żołnierza na frontach wschodnim i zachodnim
II
wojny światowej. Poznamy cechy charakteryzujące pieśń żołnierską i jej rolę w
życiu walczącego żołnierza a także historię i okoliczności powstania
najbardziej znanych: Hymn I Korpusu; Oka; Czerwone maki na Monte Casino.
Szczególną wagę będziemy przywiązywać do problemu, jaki wpływ miały na
kształtowanie postaw patriotycznych i na ich współczesne znaczenie. Ważnym
elementem będzie przedstawienie cech pieśni partyzanckiej na przykładzie
utworu: „Dziś do Ciebie przyjść nie mogę” a także określenie powodu
popularności tego rodzaju pieśni.
8.
„Polskie pieśni hymniczne”
Istotą
tematu jest hymn-jego geneza i znaczenie w życiu człowieka a zwłaszcza poczucia
tożsamości narodowej. Analiza historyczna polskiej pieśni hymnicznej umożliwi
uczniom powtórzenie wiadomości dotyczących okoliczności powstania i tradycji
wykonawczej hymnów królewskich: Bogurodzicy i Gaude Mater Polonia; ważną rolę
pieśni hymnicznej w walce o niepodległość na przykładzie utworów: Boże, coś
Polskę; Warszawianka 1830r.; Rota. Ważnym elementem projektu będzie
przypomnienie historii powstania naszego obecnego hymnu czyli Mazurka
Dąbrowskiego. Poznamy również inne, okolicznościowe hymny, jak: Wszystko, co
nasze; Mury; Żeby Polska była Polską. Spróbujemy na koniec określić naszą
postawę i uczucia w trakcie wykonywania pieśni
o charakterze hymnu.
9.„Polska poezja śpiewana”
Zawarte
w nim treści pozwolą przybliżyć uczniom informacje na temat: co to jest poezja
śpiewana i kiedy nastąpiła jej popularyzacja w Polsce. Dowiemy się, jakie
związki łączyły ją m.in. z kabaretami studenckimi. Poznamy twórców i wykonawców
słynnego kabaretu Piwnica pod Baranami - Z. Koniecznego i E. Demarczyk.
Przedstawimy, które wiersze czołowych poetów polskich stały się inspiracją dla
piosenkarzy, zwłaszcza M. Grechuty. Wymienimy najpopularniejsze utwory tego
gatunku a także postaramy się wyjaśnić ich popularność na podstawie hitów Jacka
Kaczmarskiego i Grzegorza Turnaua.
10.„Piosenki z filmów polskich”
Zawarte w nim treści pozwolą przybliżyć uczniom popularne piosenki z
filmów i seriali polskich .Przedstawimy największe hity kinematografii polskiej
przedwojennej, powojennej, Polski Ludowej oraz filmów i seriali współczesnych.
Postaramy się pokazać aktualne aranżacje starych przebojów filmowych,
zastanowimy się nad rolą piosenki w filmie i tymi cechami, które przysporzyły
im popularność na wybranych przykładach: piosenki filmowe-Miłość ci wszystko
wybaczy; Umówiłem się z nią na dziewiątą; wybrana piosenka z filmu „Zakazane
piosenki”; W stepie szerokim; Deszcze niespokojne; piosenki z seriali - Wojna
domowa; Czterdziestolatek; Klan; piosenka
wybrana przez uczniów.
Wszystkim grupom życzę owocnego rozwinięcia talentów artystycznych przy realizacji prezentacji, przypominam, że ocena prezentacji może mieć wpływ na ocenę końcoworoczną z przedmiotu- zajęcia artystyczne.
Beata Król.