niedziela, 1 marca 2015

PREZENTACJE MULTIMEDIALNE KLASY 2a,2b, 2c, 2d

Podaję terminy i treści prezentacji multimedialnych, które należy przygotować w grupach i przedstawić na lekcjach zajęć artystycznych.
- pierwszy termin dla klas 2 a,b,c; drugi termin dla klasy 2 d:

1. „Pieśni Stanisława Moniuszki” - 16 marca,18 marca
2. „Melodie na Psałterz polski” Mikołaja Gomółki  - 23 marca, 25 marca
3. „Polskie pieśni klasyczne i preromantyczne”  - 30 marca, 1 kwietnia
4. „Kolędy polskie” - 13 kwietnia, 8 kwietnia
5. „Pieśni Legionowe” - 20 kwietnia, 15 kwietnia
6. „Pieśni Powstania Warszawskiego” - 27 kwietnia, 29 kwietnia
7. „Pieśni II wojny światowej” - 4 maja, 6 maja
8. „Polskie pieśni hymniczne” - 11 maja, 13 maja
9. „Polska poezja śpiewana” - 18 maja, 20 maja

10. „Piosenki z filmów polskich” - 25 maja, 27 maja.

Tematyka prezentacji multimedialnych - zajęcia artystyczne klasy2

1.„Pieśni Stanisława Moniuszki”
Zawarte w nim treści pozwolą przybliżyć uczniom informacje na temat kim był Stanisław Moniuszko – jak przebiegało jego życie, jakim był człowiekiem. Odpowie również na pytanie dlaczego nazywamy go ojcem polskiej pieśni artystycznej oraz kompozytorem narodowym. Pozwoli określić w jakiej epoce tworzył, na ile jego twórczość była związana z założeniami muzyki romantycznej. Ważnym elementem projektu będzie połączenie jego twórczości z twórczością poetów tamtych czasów, z twórczością innych kompozytorów tworzących pieśni w XIX w. Inną odpowiedzią, jaką otrzymamy w wyniku pracy badawczej będzie uzyskanie informacji o genezie pieśni romantycznej. Szczególną wagę będziemy przywiązywać do problemu, jaka rolę odegrały w walce z zaborcą pieśni ze „Śpiewnika domowego „ oraz poznamy najsłynniejsze pieśni Moniuszki i ich popularność

2.„Melodie na Psałterz polski” Mikołaja Gomółki
Zawarte w nim treści pozwolą przybliżyć uczniom informacje na temat kim był M.Gomółka– jak przebiegało jego życie, jakim był człowiekiem. Odpowie również na pytanie, dlaczego nazywamy go twórcą pierwszego śpiewnika polskiego oraz pierwszego świadomie tworzącego kompozytora narodowego. Pozwoli określić w jakiej epoce tworzył, na ile jego twórczość była związana z założeniami muzyki renesansowej. Ważnym elementem projektu będzie połączenie jego twórczości z twórczością poetów tamtych czasów-szczególnie tłumaczenia „Psalmów Dawida” J.Kochanowskiego, z twórczością innych kompozytorów tworzących psalmy w renesansie. Inną odpowiedzią, jaką otrzymamy w wyniku pracy badawczej będzie uzyskanie informacji o genezie psalmu. Poznamy również najpopularniejsze psalmy tego kompozytora oraz sposoby ich wykonania.

3.„Polskie pieśni klasyczne i preromantyczne”
zawierał będzie zbadanie tematu w kontekście wpływu wydarzeń historycznych na tematykę pieśni powstających w epoce klasycznej i preromantycznej. Szczególnej uwadze poświęcone będą takie wydarzenia jak :konfederacja barska, powstanie kościuszkowskie, wojny napoleońskie, Konstytucja 3-go Maja oraz pieśni tematycznie z nimi związane. Powstanie i rozwój tych pieśni miał wpływ na rozkwit wielu gatunków pieśni takich jak: pieśń patriotyczno-żołnierska, obyczajowa, biesiadna, religijna i inna. Należy również wykazać iż w twórczości wybitnych kompozytorów tamtych epok takich Kamieński, Kurpiński, Elsner- odnaleźć można również obok innych utworów twórczość pieśniową. Przedmiotem zainteresowania będzie zbiór: ”Śpiewy historyczne”- jako elementarz  powszechny narodu polskiego oraz najważniejsze pieśni tego okresu i ich znaczenie dla tradycji i tożsamości narodowej.


4. „Kolędy polskie”
Temat ten zapozna nas z genezą terminu kolęda m.in. w kontekście dramatu liturgicznego. Dowiemy się, jaką rolę i znaczenie miały i mają kolędy w życiu Polaka chrześcijanina. Poznamy kolędową literaturę muzyczną  i jej twórców na przestrzeni wieków. Szczególną uwagę poświęcimy wybranym kompozycjom i ich przesłaniu, omawiając: Lulajże, Jezuniu; Bóg się rodzi; Nie było miejsca dla Ciebie. Istotnym problemem będą informacje o sposobach wykonywania i popularności polskich kolęd a także odpowiedź na pytanie- dlaczego lubimy śpiewać kolędy?.


5. „Pieśni Legionowe”
Istotą zagadnienia jest wykazanie wpływu I wojny światowej na treść i charakter pieśni żołnierskiej tego okresu. Zawarte informacje pozwolą przybliżyć uczniom  postać Józefa Piłsudskiego i rolę jego Legionów w odzyskaniu niepodległości. Poznamy tytuły i tematykę tekstów pieśni legionowych oraz ich wpływ na morale polskiego żołnierza tamtych czasów. Głównym zadaniem będzie określenie elementów patriotyzmu i doli żołnierskiej w wybranych pieśniach: Wojenko, wojenko; Piechota; Białe róże; Marsz 1-szej Brygady. Odpowiemy również na pytanie: dlaczego są tak popularne?


6.„Pieśni Powstania Warszawskiego”
Tematem prezentacji będzie historia i cel Powstania Warszawskiego oraz rola, jaką odegrało w dziejach II wojny światowej. Analiza tekstów pieśni powstańczych powinna wykazać ich wpływ na postawę uczestników Powstania poprzez charakter pieśni, zwłaszcza tych zagrzewających do walki oraz niosących optymizm i nadzieję zwycięstwa. Głównym celem będzie poznanie najpopularniejszych pieśni walczącej Warszawy i odczytanie ich patriotycznego przesłania na przykładzie wybranych utworów: Warszawskie dzieci; Hej, chłopcy, bagnet na broń; Pałacyk Michla.


7.„Pieśni II wojny światowej”
Zawarte w nim treści pozwolą przybliżyć uczniom informacje na temat udziału polskiego żołnierza na frontach wschodnim i zachodnim
II wojny światowej. Poznamy cechy charakteryzujące pieśń żołnierską i jej rolę w życiu walczącego żołnierza a także historię i okoliczności powstania najbardziej znanych: Hymn I Korpusu; Oka; Czerwone maki na Monte Casino. Szczególną wagę będziemy przywiązywać do problemu, jaki wpływ miały na kształtowanie postaw patriotycznych i na ich współczesne znaczenie. Ważnym elementem będzie przedstawienie cech pieśni partyzanckiej na przykładzie utworu: „Dziś do Ciebie przyjść nie mogę” a także określenie powodu popularności tego rodzaju pieśni.



8. „Polskie pieśni hymniczne”
Istotą tematu jest hymn-jego geneza i znaczenie w życiu człowieka a zwłaszcza poczucia tożsamości narodowej. Analiza historyczna polskiej pieśni hymnicznej umożliwi uczniom powtórzenie wiadomości dotyczących okoliczności powstania i tradycji wykonawczej hymnów królewskich: Bogurodzicy i Gaude Mater Polonia; ważną rolę pieśni hymnicznej w walce o niepodległość na przykładzie utworów: Boże, coś Polskę; Warszawianka 1830r.; Rota. Ważnym elementem projektu będzie przypomnienie historii powstania naszego obecnego hymnu czyli Mazurka Dąbrowskiego. Poznamy również inne, okolicznościowe hymny, jak: Wszystko, co nasze; Mury; Żeby Polska była Polską. Spróbujemy na koniec określić naszą postawę i uczucia w trakcie wykonywania pieśni  o charakterze hymnu.




 9.„Polska poezja śpiewana”
Zawarte w nim treści pozwolą przybliżyć uczniom informacje na temat: co to jest poezja śpiewana i kiedy nastąpiła jej popularyzacja w Polsce. Dowiemy się, jakie związki łączyły ją m.in. z kabaretami studenckimi. Poznamy twórców i wykonawców słynnego kabaretu Piwnica pod Baranami - Z. Koniecznego i E. Demarczyk. Przedstawimy, które wiersze czołowych poetów polskich stały się inspiracją dla piosenkarzy, zwłaszcza M. Grechuty. Wymienimy najpopularniejsze utwory tego gatunku a także postaramy się wyjaśnić ich popularność na podstawie hitów Jacka Kaczmarskiego i Grzegorza Turnaua.




 10.„Piosenki z filmów polskich”
Zawarte w nim treści pozwolą przybliżyć uczniom popularne piosenki z filmów i seriali polskich .Przedstawimy największe hity kinematografii polskiej przedwojennej, powojennej, Polski Ludowej oraz filmów i seriali współczesnych. Postaramy się pokazać aktualne aranżacje starych przebojów filmowych, zastanowimy się nad rolą piosenki w filmie i tymi cechami, które przysporzyły im popularność na wybranych przykładach: piosenki filmowe-Miłość ci wszystko wybaczy; Umówiłem się z nią na dziewiątą; wybrana piosenka z filmu „Zakazane piosenki”; W stepie szerokim; Deszcze niespokojne; piosenki z seriali - Wojna domowa;  Czterdziestolatek; Klan; piosenka wybrana przez uczniów.

Wszystkim grupom życzę owocnego rozwinięcia talentów artystycznych przy realizacji prezentacji, przypominam, że ocena prezentacji może mieć wpływ na ocenę końcoworoczną z przedmiotu- zajęcia artystyczne.
Beata Król.