poniedziałek, 18 sierpnia 2014

WYMAGANIA EDUKACYJNE


TREŚCI NAUCZANIA- wymagania szczegółowe 
- rozwijanie wrażliwości na muzykę, w szczególności na muzykę wokalną 
- kształtowanie zainteresowań i uzdolnień muzycznych; 
- rozbudzanie zamiłowania do muzykowania zespołowego; 
- nauka piosenek i pieśni; 
- poznawanie literatury muzycznej i wiedzy o muzyce; 
- kształtowanie świadomego wykonawstwa i odbioru muzyki 
- kształtowanie właściwej postawy wobec kultury i tożsamości narodowej; 
- stopniowe rozszerzanie skali głosu 
- ćwiczenia utrwalające prawidłową postawę przy śpiewaniu (zwracanie szczególnej uwagi na prawidłowy oddech); 
- systematyczne doskonalenie głosu i techniki śpiewania przez stosowanie ćwiczeń emisyjnych; 
- wprowadzenie pojęcia "kanonu"; opanowanie piosenek kanonowych na dwa, trzy głosy 
- ćwiczenia dykcji ze szczególnym naciskiem na wypowiadanie i wyśpiewywanie spółgłosek; 
- śpiewanie piosenek ze świadomością dotyczącą rytmu, intonacji, dykcji, prawidłowego podparcia oddechowego, ułożenia szczęki i języka; 
- znajomość znaków dynamicznych, oznaczeń i skrótów muzycznych pojawiających się w zapisie nutowym 
- znajomość podstawowych oznaczeń tempa i dynamiki w języku włoskim i polskim; 
- umiejętność tworzenia prezentacji multimedialnych;

Propozycje wymagań 

Ocenę celującą otrzymuje uczeń, który:

- potrafi z pamięci bezbłędnie i z właściwą interpretacją zaśpiewać solo pieśni objęte programem nauczania 
- umie akompaniować do pieśni na instrumentach szkolnych; 
- potrafi tworzyć własne akompaniamenty 
- rozpoznaje i nazywa podstawowe elementy muzyki 
- rozpoznaje utwory poznane na lekcjach oraz podaje nazwiska ich twórców; 
- rozpoznaje aparat wykonawczy w poznanych utworach; 
- potrafi śpiewać solo, w duecie, tercecie i zespole klasowym 
- potrafi wykonywać pieśni z uwzględnieniem prawidłowej postawy, emisji i dykcji 
- potrafi omówić historię wszystkich pieśni poznanych na zajęciach 
- jest typowym „solistą” 

Ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który:
  
- potrafi z pamięci bezbłędnie i z właściwą interpretacją zaśpiewać 1 zwrotkę pieśni objętych programem nauczania – solo lub w zespole kameralnym 
- umie akompaniować do pieśni na wybranych instrumentach szkolnych; 
- potrafi przy pomocy nauczyciela tworzyć własne akompaniamenty 
- rozpoznaje i nazywa podstawowe elementy muzyki 
- rozpoznaje większość /85%/ utworów poznanych na lekcjach oraz podaje nazwiska ich twórców; 
- rozpoznaje aparat wykonawczy w poznanych utworach; 
- potrafi śpiewać w zespole kameralnym 
- potrafi wykonywać pieśni z uwzględnieniem prawidłowej postawy, emisji i dykcji 
- potrafi omówić 85% historii pieśni poznanych na zajęciach 
-jest typowym „filarem” 

Ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który: 

- potrafi przy pomocy nauczyciela zaśpiewać poznane pieśni poprawnie pod względem muzycznym w zespole klasowym 
- potrafi realizować proste akompaniamenty w grupie 
- rozróżnia podstawowe elementy muzyki 
- rozpoznaje 65%/ utworów poznanych na lekcjach oraz podaje nazwiska ich twórców; 
- rozróżnia barwy głosu ludzkiego 
- potrafi śpiewać w zespole klasowym 
- stara się wykonywać pieśni z uwzględnieniem prawidłowej postawy, emisji i dykcji 
-potrafi omówić 65% pieśni poznanych na zajęciach 
- jest uczestnikiem zajęć- nie stwarza problemów wychowawczych 

Ocenę dostateczną otrzymuje uczeń, który:

- potrafi zaśpiewać kilka pieśni /50%/ poznanych na lekcji w zespole klasowym; 
- potrafi realizować ostinato rytmiczne 
-rozpoznaje i realizuje pieśń z uwzględnieniem dynamiki i tempa 
- rozpoznaje pieśni obowiązkowe 
- potrafi omówić historię pieśni obowiązkowych 
- stara się wykonywać pieśni z uwzględnieniem prawidłowej postawy, emisji i dykcji 

Ocenę dopuszczającą otrzymuje uczeń, który nie spełnia w całości powyższych wymagań na ocenę dostateczną 

Ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń, który nie stara się spełnić żadnego z w/w wymagań 

Obowiązkowym wymaganiem edukacyjnym na każdą ocenę będzie przygotowanie w grupach 3,4 osobowych wylosowanych tematów dotyczących pieśni polskich/ patriotycznych, historycznych/ w formie prezentacji multimedialnych trwających około 15 minut- ocenianych w trakcie pokazu na lekcji 

Tematy prezentacji multimedialnych: 

1/ Pieśni S.Moniuszki 
2/ Melodie na Psałterz Polski M.Gomółki 
3/ Polskie pieśni klasyczne i preromantyczne 
4/ Kolędy polskie 
5/ Polskie pieśni legionowe 
6/ Pieśni Powstania Warszawskiego 
7/ Pieśni z czasów II wojny światowej 
8/ Polskie Pieśni Hymniczne 
9/ Polska poezja śpiewana 
10/ Piosenki z polskich filmów

Powyższe tematy mogą być realizowane w formie szkolnych projektów edukacyjnych.