Sposoby sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów klas pierwszych
Wstęp/ na
podstawie poradnika „Świat muzyki”- WSiP/
Przedmiot muzyka zawiera w sobie
bogactwo form aktywności - śpiew, grę na różnych instrumentach, ruch z muzyką,
formy twórczości, słuchanie utworów oraz wzbogacanie wiedzy z zakresu kultury
muzycznej - co pozwala na zapewnienie sukcesów każdemu z uczniów, niezależnie od
uzdolnień.
Przykłady sposobów sprawdzania wiadomości i umiejętności uczniów z
niektórych obszarów wymagań:
A. sprawdzenie opanowania pieśni: -
śpiewanie pieśni lub jej fragmentu solo; - śpiewanie w grupie (2-4 osobowej)
pieśni lub jej fragmentu. -śpiewanie pieśni w zespole klasowym
B.
sprawdzenie opanowania utworu instrumentalnego: - zagranie melodii lub jej
fragmentu; - zagranie akompaniamentu rytmicznego na instrumencie perkusyjnym; -
zagranie w zespole odpowiedniej partii utworu.
C. sprawdzenie wiedzy z
zakresu kultury muzycznej: - testy wiadomości; - muzyczne ćwiczenia, krzyżówki,
zagadki; - wypowiedzi na temat słuchanych utworów; - przygotowanie materiałów na
określony temat do lekcji. Ocenie może podlegać każdy rodzaj ćwiczeń, każdy
rodzaj aktywności ucznia, jego zaangażowanie w wykonywanie ćwiczeń oraz jego
postawa i nastawienie w stosunku do przedmiotu- Podstawa- Rozporządzenie: " na
muzyce ocenia się przede wszystkim wkład pracy ucznia/
Na pierwszych
zajęciach nauczyciel informuje uczniów o blogu i podaje jego adres. Uczniowie
mają obowiązek zapoznać się z informacjami zawartymi na blogu dotyczącymi klas
pierwszych/ tematy lekcyjne, wymagania edukacyjne, sposoby sprawdzania osiągnięć
edukacyjnych ,oraz ocena przewidywana/ - oraz wydrukować i wkleić informacje do
zeszytu/I-e zadanie domowe/. Uczniowie mają obowiązek raz w tygodniu sprawdzać
informacje zawarte na blogu. Uczniowie mają obowiązek informować systematycznie
rodziców o zawartych informacjach.
1. Na zajęciach w gimnazjum możesz
być oceniony/oceniona za: - śpiewanie w grupie i solo; - muzykowanie na
instrumentach; - wykonywanie ćwiczeń i zadań muzycznych, w tym tworzenie świata
dźwięku; - poprawne wykonywanie form muzyczno-ruchowych, np. taniec, inne formy
ruchu; - umiejętność słuchania muzyki (analiza, wrażliwość); - opanowanie
wiadomości z zakresu programu sprawdzane podczas wypowiedzi, w trakcie dyskusji,
kartkówki (traktowane jako forma odpowiedzi), testy wiedzy i testy słuchowe
(rozpoznawanie utworów); - samodzielną pracę, np. przygotowanie materiałów do
określonego tematu i przedstawienie ich na forum klasy; -umiejętność
systematycznego i poprawnego prowadzenia zeszytu przedmiotowego -umiejętność
pracy w oparciu o e-learning / w tym testy z wiedzy o muzyce/ oraz inne-
wynikające z realizacji podstawy programowej
2. Jesteś
przygotowany/przygotowana do zajęć, gdy posiadasz: podręcznik, instrument ,
zeszyt przedmiotowy, dzienniczek oraz odrobioną pracę domową./
3. W
każdym semestrze możesz zgłosić dwa nieprzygotowania. Każde następne będzie
równoznaczne z otrzymaniem oceny niedostatecznej. Twoja sumienność będzie
oceniona i wyrażona w postaci dodatkowej oceny na koniec semestru.
4. Na
uzupełnienie wszelkich zaległości spowodowanych Twoją nieobecnością masz czas
nie dłuższy niż dwa tygodnie. Jeżeli otrzymasz ocenę niedostateczną, możesz ją
poprawić po wcześniejszym ustaleniu warunków w terminie nie dłuższym niż 3
tygodnie.
5. Ocenę można poprawić na dyżurze nauczyciela /nie na lekcji/
- terminy dyżurów dla uczniów będą wywieszone na tablicy ogłoszeń przed klasą.