poniedziałek, 2 września 2013

Sposoby sprawdzaia osiągnięć edukacyjnych klas I -ych

Sposoby sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów klas pierwszych
Wstęp/ na podstawie poradnika „Świat muzyki”- WSiP/
 Przedmiot muzyka zawiera w sobie bogactwo form aktywności - śpiew, grę na różnych instrumentach, ruch z muzyką, formy twórczości, słuchanie utworów oraz wzbogacanie wiedzy z zakresu kultury muzycznej - co pozwala na zapewnienie sukcesów każdemu z uczniów, niezależnie od uzdolnień.
Przykłady sposobów sprawdzania wiadomości i umiejętności uczniów z niektórych obszarów wymagań:
 A. sprawdzenie opanowania pieśni: - śpiewanie pieśni lub jej fragmentu solo; - śpiewanie w grupie (2-4 osobowej) pieśni lub jej fragmentu. -śpiewanie pieśni w zespole klasowym
 B. sprawdzenie opanowania utworu instrumentalnego: - zagranie melodii lub jej fragmentu; - zagranie akompaniamentu rytmicznego na instrumencie perkusyjnym; - zagranie w zespole odpowiedniej partii utworu.
 C. sprawdzenie wiedzy z zakresu kultury muzycznej: - testy wiadomości; - muzyczne ćwiczenia, krzyżówki, zagadki; - wypowiedzi na temat słuchanych utworów; - przygotowanie materiałów na określony temat do lekcji. Ocenie może podlegać każdy rodzaj ćwiczeń, każdy rodzaj aktywności ucznia, jego zaangażowanie w wykonywanie ćwiczeń oraz jego postawa i nastawienie w stosunku do przedmiotu- Podstawa- Rozporządzenie: " na muzyce ocenia się przede wszystkim wkład pracy ucznia/
Na pierwszych zajęciach nauczyciel informuje uczniów o blogu i podaje jego adres. Uczniowie mają obowiązek zapoznać się z informacjami zawartymi na blogu dotyczącymi klas pierwszych/ tematy lekcyjne, wymagania edukacyjne, sposoby sprawdzania osiągnięć edukacyjnych ,oraz ocena przewidywana/ - oraz wydrukować i wkleić informacje do zeszytu/I-e zadanie domowe/. Uczniowie mają obowiązek raz w tygodniu sprawdzać informacje zawarte na blogu. Uczniowie mają obowiązek informować systematycznie rodziców o zawartych informacjach.
1. Na zajęciach w gimnazjum możesz być oceniony/oceniona za: - śpiewanie w grupie i solo; - muzykowanie na instrumentach; - wykonywanie ćwiczeń i zadań muzycznych, w tym tworzenie świata dźwięku; - poprawne wykonywanie form muzyczno-ruchowych, np. taniec, inne formy ruchu; - umiejętność słuchania muzyki (analiza, wrażliwość); - opanowanie wiadomości z zakresu programu sprawdzane podczas wypowiedzi, w trakcie dyskusji, kartkówki (traktowane jako forma odpowiedzi), testy wiedzy i testy słuchowe (rozpoznawanie utworów); - samodzielną pracę, np. przygotowanie materiałów do określonego tematu i przedstawienie ich na forum klasy; -umiejętność systematycznego i poprawnego prowadzenia zeszytu przedmiotowego -umiejętność pracy w oparciu o e-learning / w tym testy z wiedzy o muzyce/ oraz inne- wynikające z realizacji podstawy programowej
2. Jesteś przygotowany/przygotowana do zajęć, gdy posiadasz: podręcznik, instrument , zeszyt przedmiotowy, dzienniczek oraz odrobioną pracę domową./
3. W każdym semestrze możesz zgłosić dwa nieprzygotowania. Każde następne będzie równoznaczne z otrzymaniem oceny niedostatecznej. Twoja sumienność będzie oceniona i wyrażona w postaci dodatkowej oceny na koniec semestru.
4. Na uzupełnienie wszelkich zaległości spowodowanych Twoją nieobecnością masz czas nie dłuższy niż dwa tygodnie. Jeżeli otrzymasz ocenę niedostateczną, możesz ją poprawić po wcześniejszym ustaleniu warunków w terminie nie dłuższym niż 3 tygodnie.
 5. Ocenę można poprawić na dyżurze nauczyciela /nie na lekcji/ - terminy dyżurów dla uczniów będą wywieszone na tablicy ogłoszeń przed klasą.