poniedziałek, 2 września 2013

Zajęcia artystyczne- klasy II-Wymagania edukacyjne

Wymagania edukacyjne na poszczególne oceny-zajęcia artystyczne

TREŚCI NAUCZANIA- wymagania szczegółowe
- rozwijanie wrażliwości na muzykę, w szczególności na muzykę wokalną
- kształtowanie zainteresowań i uzdolnień muzycznych;
- rozbudzanie zamiłowania do muzykowania zespołowego;
- nauka piosenek i pieśni;
- poznawanie literatury muzycznej i wiedzy o muzyce;
- kształtowanie świadomego wykonawstwa i odbioru muzyki
- kształtowanie właściwej postawy wobec kultury i tożsamości narodowej;
- stopniowe rozszerzanie skali głosu
- ćwiczenia utrwalające prawidłową postawę przy śpiewaniu (zwracanie szczególnej uwagi na prawidłowy oddech);
- systematyczne doskonalenie głosu i techniki śpiewania przez stosowanie ćwiczeń emisyjnych;
- wprowadzenie pojęcia "kanonu"; opanowanie piosenek kanonowych na dwa, trzy głosy
- ćwiczenia dykcji ze szczególnym naciskiem na wypowiadanie i wyśpiewywanie samogłosek;
- śpiewanie piosenek ze świadomością dotyczącą rytmu, intonacji, dykcji, prawidłowego podparcia oddechowego, ułożenia szczęki i języka;
- znajomość znaków dynamicznych, oznaczeń i skrótów muzycznych pojawiających się w zapisie nutowym
- znajomość podstawowych oznaczeń tempa i dynamiki w języku włoskim i polskim;

Propozycje wymagań

Ocenę celującą otrzymuje uczeń, który:

- potrafi z pamięci bezbłędnie i z właściwą interpretacją zaśpiewać solo pieśni objęte programem nauczania
- umie akompaniować do pieśni na instrumentach szkolnych;
- potrafi tworzyć własne akompaniamenty
- rozpoznaje i nazywa podstawowe elementy muzyki
- rozpoznaje utwory poznane na lekcjach oraz podaje nazwiska ich twórców;
- rozpoznaje aparat wykonawczy w poznanych utworach;
- potrafi śpiewać solo, w duecie, tercecie i zespole klasowym
- potrafi wykonywać pieśni z uwzględnieniem prawidłowej postawy, emisji i dykcji
- potrafi omówić historię wszystkich pieśni poznanych na zajęciach
- jest typowym „solistą”

Ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który:
 
- potrafi z pamięci bezbłędnie i z właściwą interpretacją zaśpiewać 1 zwrotkę pieśni objętych programem nauczania – solo lub w zespole kameralnym
- umie akompaniować do pieśni na wybranych instrumentach szkolnych;
- potrafi przy pomocy nauczyciela tworzyć własne akompaniamenty
- rozpoznaje i nazywa podstawowe elementy muzyki
- rozpoznaje większość /85%/ utworów poznanych na lekcjach oraz podaje nazwiska ich twórców;
- rozpoznaje aparat wykonawczy w poznanych utworach;
- potrafi śpiewać w zespole kameralnym
- potrafi wykonywać pieśni z uwzględnieniem prawidłowej postawy, emisji i dykcji
- potrafi omówić 85% historii pieśni poznanych na zajęciach
-jest typowym „filarem”

Ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który:

- potrafi przy pomocy nauczyciela zaśpiewać poznane pieśni poprawnie pod względem muzycznym w zespole klasowym
- potrafi realizować proste akompaniamenty w grupie
- rozróżnia podstawowe elementy muzyki
- rozpoznaje 65%/ utworów poznanych na lekcjach oraz podaje nazwiska ich twórców;
- rozróżnia barwy głosu ludzkiego
- potrafi śpiewać w zespole klasowym
- stara się wykonywać pieśni z uwzględnieniem prawidłowej postawy, emisji i dykcji
-potrafi omówić 65% pieśni poznanych na zajęciach
- jest uczestnikiem zajęć- nie stwarza problemów wychowawczych

Ocenę dostateczną otrzymuje uczeń, który:

- potrafi zaśpiewać kilka pieśni /50%/ poznanych na lekcji w zespole klasowym;
- potrafi realizować ostinato rytmiczne
-rozpoznaje i realizuje pieśń z uwzględnieniem dynamiki i tempa
- rozpoznaje pieśni obowiązkowe
- potrafi omówić historię pieśni obowiązkowych
- stara się wykonywać pieśni z uwzględnieniem prawidłowej postawy, emisji i dykcji

Ocenę dopuszczającą otrzymuje uczeń, który nie spełnia powyższych wymagań na ocenę dostateczną

Ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń, który nie stara się spełnić żadnego z w/w/ wymagań

Obowiązkowym wymaganiem edukacyjnym na każdą ocenę będzie przygotowanie w grupach 3,4 osobowych wylosowanych tematów dotyczących pieśni polskich/ patriotycznych, historycznych/ w formie prezentacji multimedialnych trwających około 15 minut- ocenianych w trakcie pokazu na lekcji

Tematy prezentacji multimedialnych:

1/ Pieśni S.Moniuszki
2/ Melodie na Psałterz Polski M.Gomółki
3/ Polskie pieśni klasyczne i preromantyczne
4/ Kolędy polskie
5/ Polskie pieśni legionowe
6/ Pieśni Powstania Warszawskiego
7/ Pieśni z czasów II wojny światowej
8/ Polskie Pieśni Hymniczne
9/ Polska poezja śpiewana
10/ Piosenki z polskich filmów