Wymagania edukacyjne na poszczególne oceny-zajęcia artystyczne
TREŚCI
NAUCZANIA- wymagania szczegółowe
- rozwijanie wrażliwości na muzykę, w
szczególności na muzykę wokalną
- kształtowanie zainteresowań i uzdolnień
muzycznych;
- rozbudzanie zamiłowania do muzykowania zespołowego;
-
nauka piosenek i pieśni;
- poznawanie literatury muzycznej i wiedzy o
muzyce;
- kształtowanie świadomego wykonawstwa i odbioru muzyki
-
kształtowanie właściwej postawy wobec kultury i tożsamości narodowej;
-
stopniowe rozszerzanie skali głosu
- ćwiczenia utrwalające prawidłową
postawę przy śpiewaniu (zwracanie szczególnej uwagi na prawidłowy oddech);
-
systematyczne doskonalenie głosu i techniki śpiewania przez stosowanie ćwiczeń
emisyjnych;
- wprowadzenie pojęcia "kanonu"; opanowanie piosenek kanonowych
na dwa, trzy głosy
- ćwiczenia dykcji ze szczególnym naciskiem na
wypowiadanie i wyśpiewywanie samogłosek;
- śpiewanie piosenek ze
świadomością dotyczącą rytmu, intonacji, dykcji, prawidłowego podparcia
oddechowego, ułożenia szczęki i języka;
- znajomość znaków dynamicznych,
oznaczeń i skrótów muzycznych pojawiających się w zapisie nutowym
-
znajomość podstawowych oznaczeń tempa i dynamiki w języku włoskim i polskim;
Propozycje wymagań
Ocenę celującą otrzymuje uczeń, który:
-
potrafi z pamięci bezbłędnie i z właściwą interpretacją zaśpiewać solo pieśni
objęte programem nauczania
- umie akompaniować do pieśni na instrumentach
szkolnych;
- potrafi tworzyć własne akompaniamenty
- rozpoznaje i nazywa
podstawowe elementy muzyki
- rozpoznaje utwory poznane na lekcjach oraz
podaje nazwiska ich twórców;
- rozpoznaje aparat wykonawczy w poznanych
utworach;
- potrafi śpiewać solo, w duecie, tercecie i zespole klasowym
- potrafi wykonywać pieśni z uwzględnieniem prawidłowej postawy, emisji i
dykcji
- potrafi omówić historię wszystkich pieśni poznanych na zajęciach
- jest typowym „solistą”
Ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który:
- potrafi z pamięci bezbłędnie i z właściwą interpretacją zaśpiewać 1
zwrotkę pieśni objętych programem nauczania – solo lub w zespole kameralnym
- umie akompaniować do pieśni na wybranych instrumentach szkolnych;
-
potrafi przy pomocy nauczyciela tworzyć własne akompaniamenty
- rozpoznaje i
nazywa podstawowe elementy muzyki
- rozpoznaje większość /85%/ utworów
poznanych na lekcjach oraz podaje nazwiska ich twórców;
- rozpoznaje aparat
wykonawczy w poznanych utworach;
- potrafi śpiewać w zespole kameralnym
- potrafi wykonywać pieśni z uwzględnieniem prawidłowej postawy, emisji i
dykcji
- potrafi omówić 85% historii pieśni poznanych na zajęciach
-jest
typowym „filarem”
Ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który:
- potrafi
przy pomocy nauczyciela zaśpiewać poznane pieśni poprawnie pod względem
muzycznym w zespole klasowym
- potrafi realizować proste akompaniamenty w
grupie
- rozróżnia podstawowe elementy muzyki
- rozpoznaje 65%/ utworów
poznanych na lekcjach oraz podaje nazwiska ich twórców;
- rozróżnia barwy
głosu ludzkiego
- potrafi śpiewać w zespole klasowym
- stara się
wykonywać pieśni z uwzględnieniem prawidłowej postawy, emisji i dykcji
-potrafi omówić 65% pieśni poznanych na zajęciach
- jest uczestnikiem
zajęć- nie stwarza problemów wychowawczych
Ocenę dostateczną otrzymuje
uczeń, który:
- potrafi zaśpiewać kilka pieśni /50%/ poznanych na lekcji w
zespole klasowym;
- potrafi realizować ostinato rytmiczne
-rozpoznaje i
realizuje pieśń z uwzględnieniem dynamiki i tempa
- rozpoznaje pieśni
obowiązkowe
- potrafi omówić historię pieśni obowiązkowych
- stara się
wykonywać pieśni z uwzględnieniem prawidłowej postawy, emisji i dykcji
Ocenę dopuszczającą otrzymuje uczeń, który nie spełnia powyższych
wymagań na ocenę dostateczną
Ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń, który
nie stara się spełnić żadnego z w/w/ wymagań
Obowiązkowym wymaganiem
edukacyjnym na każdą ocenę będzie przygotowanie w grupach 3,4 osobowych
wylosowanych tematów dotyczących pieśni polskich/ patriotycznych, historycznych/
w formie prezentacji multimedialnych trwających około 15 minut- ocenianych w
trakcie pokazu na lekcji
Tematy prezentacji multimedialnych:
1/
Pieśni S.Moniuszki
2/ Melodie na Psałterz
Polski M.Gomółki
3/ Polskie pieśni klasyczne i preromantyczne
4/ Kolędy
polskie
5/ Polskie pieśni legionowe
6/ Pieśni Powstania Warszawskiego
7/ Pieśni z czasów II wojny światowej
8/ Polskie Pieśni Hymniczne
9/ Polska poezja śpiewana
10/ Piosenki z polskich filmów