III etap edukacyjny – Muzyka/ gimnazjum/
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I.
Odbiór wypowiedzi i wykorzystanie zawartych w nich informacji. Uczeń posługuje
się podstawowym zasobem pojęć i terminów muzycznych umożliwiającym samodzielną i
zespołową aktywność wykonawczą, rozumienie prostych tekstów i prowadzenie rozmów
o muzyce oraz samodzielne poszukiwanie informacji o muzyce.
II. Tworzenie
wypowiedzi. Uczeń tworzy wypowiedzi, świadomie wybiera ich formę i sposób
realizacji, posługując się różnymi mediami (gra, śpiew, taniec, słowo mówione i
pisane, nagranie, narzędzia internetowe).
III. Analiza i interpretacja tekstów
kultury. Uczeń jest świadomym wykonawcą i odbiorcą muzyki oraz uczestnikiem
kultury muzycznej. Interpretuje wykonywane utwory zgodnie z tekstem, charakterem
i funkcją muzyki; słucha muzyki, rozpoznaje i rozróżnia jej cechy, przedstawia i
uzasadnia własny stosunek do słuchanego i wykonywanego repertuaru.
Treści
nauczania – wymagania szczegółowe
I.Odbiór wypowiedzi i wykorzystanie zawartych
w nich informacji.
Uczeń: 1) odczytuje i stosuje w praktyce podstawowe sposoby
zapisu muzyki, korzysta z programów komputerowych służących do nagrywania i
przetwarzania dźwięku;
2) określa i rozróżnia podstawowe gatunki klasycznej
muzyki wokalnej, wokalno-instrumentalnej i instrumentalnej, wybrane rodzaje
muzyki jazzowej, rozrywkowej i etnicznej;
3) rozróżnia i klasyfikuje na
podstawie źródeł dźwięku instrumenty muzyczne oraz rodzaje zespołów
wykonawczych;
) stosuje podstawowe terminy dotyczące chronologii epok w
historii muzyki i wskazuje kompozytorów reprezentatywnych dla kolejnych epok;
5)
charakteryzuje wybrane tańce różnych narodów;
6) zna instytucje kultury
muzycznej (miejsca wykonywania różnych rodzajów muzyki);
7) wykorzystuje źródła
informacji o muzyce (słowniki i encyklopedie muzyczne, Internet).
II. Tworzenie
wypowiedzi.
Uczeń:
1) gra lub śpiewa (forma aktywności muzycznej powinna być
dostosowana do możliwości i zainteresowań ucznia i realizowana przede wszystkim
w zespole) ze słuchu (powtarza wzór lub powtarza i odtwarza wzór z pamięci) oraz
z nut piosenki młodzieżowe i turystyczne, pieśni historyczne, patriotyczne,
ludowe oraz popularne melodie i tematy z literatury muzycznej, akompaniamenty do
piosenek, kanony i proste melodie dwugłosowe; dba o higienę głosu;
2) tańczy –
wykonuje podstawowe kroki i figury taneczne wybranych tańców;
3) tworzy wokalne
i instrumentalne wypowiedzi dźwiękowe o różnych funkcjach (np. akompaniament
instrumentalny do piosenek, ilustracje muzyczne do treści literackich i
plastycznych, własne melodie), improwizuje (np. melodie do podanego tekstu –
samodzielnie lub pod kierunkiem nauczyciela, solowo lub w zespole);
4) wypowiada
się o muzyce – opisuje typowe cechy epok w dziejach muzyki i cechy słuchanych
utworów, charakteryzuje estetykę utworu i jego wykonanie.
III. Analiza i
interpretacja tekstów kultury.
Uczeń:
1) świadomie odbiera muzykę – rozpoznaje
cechy utworu muzycznego (rodzaje faktury muzycznej: jednogłosową i wielogłosową,
wybrane formy muzyki wokalnej i instrumentalnej);
2) określa różnorodne funkcje
muzyki użytkowej i artystycznej;
3) rozpoznaje w utworach rytmy polskich tańców
narodowych oraz popularnych tańców towarzyskich;
4) rozpoznaje aparat wykonawczy
muzyki wokalnej, instrumentalnej i wokalno-instrumentalnej (orkiestra, zespół
kameralny, solista, chór, rodzaje głosów żeńskich i męskich oraz instrumenty
orkiestrowe
5) ocenia i wartościuje muzykę oraz jej wykonanie, uzasadniając
swoje poglądy, dostrzega wartość muzyki ludowej, wartościuje różne kierunki
muzyki jazzowej i rozrywkowej – młodzieżowej;
6) porządkuje chronologicznie
epoki muzyczne, przyporządkowując im reprezentatywnych dla nich kompozytorów
oraz utwory muzyczne wysłuchane i omówione na lekcjach;
7) wybiera sposób
wykonania utworu (ruchem, wokalnie lub na instrumencie) i jego interpretacji.